Gå til hovedindhold

Børnehuset Pilehaven

I I Børnehuset Pilehaven arbejder vi ud fra en anerkendende tilgang til børn og forældre. Vi hylder forskellighed og arbejder med små og store fællesskaber.
Barndommen har værdi i sig selv og vi vægter en dagligdag hvor alle børn oplever sig set, hørt og forstået.
Vi ser det som vores vigtigste opgave at understøtte børnenes selvværd og oplevelse af mestring i eget liv.

leg med gynge i motorikrummet

Indhold

    I Børnehuset Pilehaven arbejder vi ud fra en anerkendende tilgang til børn og forældre. Vi hylder forskellighed og arbejder med små og store fællesskaber. 
    Barndommen har værdi i sig selv og vi vægter en dagligdag hvor alle børn oplever sig set, hørt og mødt. 
    Vi ser det som vores vigtigste opgave at understøtte børnenes selvværd og oplevelse af mestring i eget liv. 

    Vi er optagede af det gode forældresamarbejde så vi sammen skaber de bedste betingelser for jeres børns trivsel, læring og udvikling. 

    Pilehaven er en integreret institution med 74/ +- pladser til børn i alderen 0-6 år. At være en integreret institution har en stor værdi for os. Vi vægter det forpligtende samarbejde på tværs i huset og vuggestue og børnehave imellem. Vi har to aldersintegrerede vuggestuegrupper, Kogler og Mejser. I børnehaven har vi to børnehavegrupper, Mariehøns og Humlebier. Vores storbørnsgruppe hedder Guldsmede og er de ældst børn fra Mariehønsene og Humlebierne. De mødes til fælles ture og aktiviteter sammen. Efterhånden som der kommer flere børn ind i løbet af efteråret bliver de en selvstændig gruppe. 

    Vi er en blandet personalegruppe med både pædagoger, pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere. I perioder kan vi have støttepædagoger, studerende, elever i praktik eller personer i jobtræning i huset. Ligeledes har vi en køkkenassistent ansat. Vi vægter at personalegruppen afspejler det samfund vi er en del af med en mangfoldighed af etnicitet og køn. Ligeledes at vi har en bred vifte af kompetencer som understøtter alle børns trivsel, dannelse og udvikling. 

    Vi er et hjertevarmt hus. Vi styrker børnenes selvværd og selvtillid blandt andet ved at udtrykke vores glæde ved at være sammen med dem, ved at tro på deres formåen og ved at støtte op og vejlede dem, når noget er svært. Vi vægter det enkelte individ som en vigtig del af fællesskabet. Vi tror på at vi alle udvikler og lærer bedst i samspil med andre. I vil derfor opleve at børnene indgår i større og mindre fællesskaber i hverdagen. 

    Foruden vores planlagte pædagogiske aktiviteter er der rig mulighed for at fordybe sig i leg. Legens betydning er grundlæggende for barnets sociale og personlige udvikling Legen fremmer naturlig nysgerrighed og virkelyst. Legen er børnenes måde at bearbejde oplevelser og indtryk på, og det er her, de øver sig på livet. 

    Som integreret institution har børn på tværs af alder mulighed for at mødes på legepladsen, komme på besøg hos hinanden eller de er sammen, når vi laver temaer på tværs af huset. Dette ses blandt andet også til vores fælles fredagssamlinger hvor vi synger og danser sammen. 

    I Pilehaven vil vi gerne kendes på: 

    Kvalitet - fællesskaber - små og store højdepunkter 

    Sådan ser her ud

    Pilehavens legeplads
    leg med gynge i motorikrummet
    samling i Pilehavens vuggestue
    en hånd på en hånd
    samling i vuggestuen
    en frø i søen
    håndvask i vuggestuen
    en frø i hånden
    motorikleg i vuggestuen
    lille barn bliver puttet i krybbe
    voksen og 3 børn på legepladsen
    snak ved legehuset

      Pilehaven ligger i den vestlige kant af Harlev, lige på grænsen til de åbne marker mod vest og skoven i baghaven. Huset er bygget i 2003 og har høje lyse rum.

      Stuer og alrum er indrettet fleksibelt så vi har mulighed for at tilrettelægge lege, være og læringsrum alt efter børnegruppens aktuelle behov. 

      Vores legeplads er opdelt i 2 - en lille legeplads hvor vuggestuens børn kan være lidt beskyttet og en større legeplads der går rundt om huset hvor børnehavebørnene boltrer sig.  

      Vi vægter at der skal være plads til masser af fysisk udfoldelse, sansemotoriske oplevelser og rum til fordybelse. Vores legeplads skal inspirere til at eksperimentere med elementerne, mærke årstiderne og være et rum for undren. 

      Vi bruger aktivt vores nærområde og tager på tur til byens legepladser, i skoven, på biblioteket, i Spejderhuset og i Multihallen. Vi mødes på tværs i Dagtilbuddet til aktiviteter for store og små. 

      Læs mere om Børnehuset Pilehaven

      Vi er ude hver dag i al slags vejr.

      Dagens aktiviteter kan se sådan her ud:

      Kl. 6.30: Pilehaven åbner i vuggestuen og i børnehaven. De første børn ankommer, og der bliver leget på tværs af stuerne.

      Kl. 7.30: Efterhånden som flere børn kommer til, deler vi os op på stuerne.

      Kl. 8.30: I vuggestuen holder vi samling stuevis. Vi snakker om, hvem der er her, og hvem der er væk. Vi taler om de oplevelser og emner, der optager os lige her og nu, vi synger, fortæller historier og til slut spiser børnene deres madpakke med frugt og grønt. Efter samling har vi planlagte aktiviteter i mindre grupper. 

      Kl. 9.30: I børnehaven holder vi samling stuevis og går derefter i gang med planlagte aktiviteter. Det kan f.eks. være at bygge en motorikbane eller at snitte grøntsager til en suppe, der skal laves over bål.

      kl. 10.30: I vuggestuen vasker vi hænder og gør klar til frokost. Vi sidder i mindre spisegrupper og har faste siddepladser. Det skal være roligt og hyggeligt at spise sin mad. Efter frokosten leger vi på stuen og gør børnene klar til middagslur, efterhånden som de er trætte.

      Kl. 11.30: I børnehaven gør vi klar til frokosten. Vi vasker hænder og sætter os i mindre spisegrupper, hvor vi har faste spisepladser. Der skal være plads til gode dialoger, men samtidig er det også en rolig stund.

      Kl. 12.00: Efter maden er der enkelte børn, der har brug for at hvile sig på madrasser inde på stuen. Alle andre leger ude på legepladsen. I vuggestuen kommer børnene op, efterhånden som de vågner.

      Kl. 14.00: Eftermiddagsmad på stuerne. Herefter er der tilbud om forskellige aktiviteter.

      Kl. 15.45: Vi lukker en del af stuerne ned og samles til leg ude eller inde.

      Kl. 17.00: De sidste børn er hentet, og den sidste pædagog lukker børnehaven.

      Mandag og fredag lukker vi kl. 16.30.

       

      Aktiviteter i Pilehaven

      • Et par formiddage om ugen mødes Guldsmedene til storbørns aktiviteter.

      • Hver stue har en fast ugentlig dag, de tager på tur.

      • En fredag i måneden holder vi fællesamling med alle børn.

      • Traditioner. Vi har forskellige traditioner i Pilehaven der knytter an til en del af læreplanstemaerne. Her kan nævnes fastelavn, familie dag, sommerfest, arbejdsfredag med forældre og julehygge Luciaoptog.

      • Fordybelsesperioder. Vi har emneperioder fordelt ud over året, der knytter an til de forskellige læreplanstemaer: Alsidig personlig udvikling, Social udvikling, Kommunikation og sprog, Krop, sanser og bevægelse, Natur, udeliv og science, Kultur, æstetik og fællesskab. Emnet kan både være stuevis og på tværs i huset.

      • En del af lokalsamfundet. Harlev har et stærkt lokalsamfund. Vi samarbejder med skole, idrætsforeningen, bibliotek, spejderforeningen og Lokalcenteret

      • Fællesspisninger. Forældrerådet arrangerer fællesspisninger for årgangene. 

      • Barnets fødselsdag. I vuggestuen fejrer vi barnets fødselsdag på stuen til samling og formiddagsmaden. I børnehaven er det muligt at holde fødselsdag i Pilehaven eller derhjemme, med besøg fra børnehaven. 

       

      Aktiviteter i dagtilbuddet:

      • Krop og bevægelse i multihallen
      • Sansernes dag i Byparken
      • Aktiviteter og ture i storbørnsgrupperne
      • Små synger sammen - dag
      • Vi besøger hinandens legepladser og mødes på byens legepladser

      I Pilehaven er vi optaget af børns sundhed. Både af at børnene får alsidige fysiske udfordringer, men også af at børnene bliver bevidste om sund kost og får et naturligt og afslappet forhold til mad. Vi er bevidste om måltidet som læringsrum der giver mulighed for at få erfaringer omkring smag, konsistens, duft, farve osv.

      I Pilehaven får børnene en frokost, der er produceret i eget køkken. Måltiderne er, så vidt muligt, økologiske, vegetariske og  fremstillet ud fra årstidernes råvarer. Når det er muligt, inddrager vi børnene i køkkenet.  

      Alle børn medbringer en eftermiddagsmadpakke med groft brød, frugt og grønt. Vi er i personalegruppen og forældrerådet enige om, at det er forældrenes ansvar at sørge for, at de medbragte madpakker er nærende og sunde.

      I Pilehaven vægter vi, at rammerne omkring måltidet skal være hyggelige, og at de er rum for samtale mellem børnene og de voksne, men også en pause til kroppen; en rolig stund.

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Vores smiley

      Pilehavens Smiley

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning, eller om vi skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år. 

      Læs mere om kost og afstemningLæs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      For at give dit barn den bedste start og opvækstbetingelser, har vi fokus på det gode forældresamarbejde med gensidig tillid og nysgerrighed som bærende elementer. 

      Det tætte samarbejde 

      For at møde jeres barn i dets behov er det vigtigt at i fortæller os om dit barns søvn og start på dagen, når du afleverer om morgenen. Det kan også have stor betydning for dit barn, at moster er gravid, og at bamsen er blevet væk. Hvis vi har en viden om det, kan vi bedre møde barnet i dets oplevelse af verden. Vi vil også gerne fortælle, hvordan dagen er gået, når du henter dit barn. 

      Det ikke er alt, der kan tales om i garderoben. Derfor er du altid velkommen til at ringe, sende en sms eller vi kan aftale at holde et møde, så vi kan tale uforstyrret. Vi vægter nærværet med dit og de andre børn så det er meget hjælpsomt hvis i har blik for hvornår det er rette tid og sted til dialog. 

      Du vil kunne følge med i dagligdagen på Aula, hvor vi deler billeder, aktivitetsplaner og andre informationer. Det er vigtigt, at du orienterer dig på Aula, så du er opdateret på information og beskeder fra os. Det er også her, du skal give besked om ferie, fridage og sygdom. 

       

      Fastlagte samtaler 

      Vuggestue: 

      Når i har fået plads bliver i kontaktet for en aftale om en opstartssamtale hvor vi aftaler indkøring og I får mulighed stille spørgsmål og give os den nødvendige viden så vi kan møde jeres barn bedst muligt i dets behov. 

      Når jeres barn har gået i vuggestuen ca. 3 mdr. afholder vi en samtale hvor vi evaluerer indkøring og dialog om jeres barns trivsel i vuggestuen (Samspilsmateriale) 

      Omkring 2,5 år drøfter vi jeres barns trivsel og Samspilsmaterialet. Her er vi også i dialog om overgang til børnehave 

      Når jeres barn starter i børnehave, afholder vi en overleveringssamtale med afgivende og modtagende personale hvor i også bliver inviteret. 

      Børnehave: 

      Vi afholder opstartssamtale for familier der kommer udefra hvor vi aftaler indkøring og I får mulighed for at stille spørgsmål og give os den nødvendige viden så vi kan møde jeres barn bedst muligt. 

      Når jeres barn har gået i børnehaven ca. 3 mdr. afholder vi en samtale hvor vi evaluerer indkøring og dialog om jeres barns trivsel i vuggestuen (Samspilsmateriale) og drøfter sprogvurderingen (obligatorisk) 

      I efteråret inden skolestart afholder vi samtale med samspilsmaterialet – på vej mod skole. 

      Derudover afholder vi samtaler efter behov, jeres som vores. 

      Den gode start 

      Du er velkommen til at kontakte den pædagogisk leder, hvis du ønsker en rundvisning eller har spørgsmål i forbindelse med, at du skal vælge institutionsplads til dit barn. 

      Når du har fået plads til dit barn, får du en mail fra Pilehaven med velkomstmateriale. En medarbejder vil ringe dig op, så I kan aftale et tidspunkt til besøg og opstartssamtale. 

      Det er vores erfaring, at børn har brug for en indkøring på 1-2 uger, men der kan også være store forskelle på børn og forældre. Vi vil gerne lave en indkøring, der passer til dit barn - i samarbejde med dig. 

      Interne overgangen fra vores vuggestue til børnehave kører ofte af sig selv. Barnet kender huset, og vi sørger for at komme på besøg i børnehaven mange gange i ugerne op til skiftet. Når dit barn skifter til børnehaven, ønsker vi, at du deltager sammen med dit barn hele den første dag. 

      Få indflydelse på hverdagen 

      I vores forældreråd og bestyrelse har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed. 

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd og bestyrelse har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Læs mere om forældresamarbejde, forældreråd og bestyrelsen i dagtilbuddet.

      I Pilehaven lægger vi vægt på trygheden og på at skabe gode relationer til barnet. Alle børn er en vigtig del af fællesskabet.

      Udvikling 

      Vi ved at legen er en måde, hvorpå børn øver sig til livet. I legen kan dit barn bearbejde og afprøve alle de oplevelser og sanseindtryk, det tilegner sig. Derfor gør vi meget ud af at understøtte legegrupperne, så de fungerer godt.  

      Vi støtter alle børn i at blive selvhjulpne. Det er vigtigt, at barnet kan mærke sine egne behov, og at det lærer at tage vare på sig, f.eks. når det er sultent eller skal tage tøj af og på. Vi støtter også barnet i at turde sige til og fra over for hinanden. 

      Det sidste år inden skolestart, går barnet i storbørnsgruppen, der mødes et par formiddage om ugen. Vi øver os i socialt samspil, lyst til at lære nyt, mod og mestring. Vi arbejder med fordybelse og vedholdenhed men allermest med at være en god kammerat. 

      Er du eller vi bekymrede for dit barns trivsel og udvikling, kan vi afholde et ekstra møde om dit barn. Hvis vi oplever, at der er brug for mere specialiseret viden, så er det muligt at drøfte dit barn på et trivselsmøde med deltagelse af forældre, dagtilbud, tale-hørekonsulent og psykolog. 

      Dit barns udvikling og trivsel

      samling i vuggestuen

      Børnehuset Pilehaven

      Rødlundvænget 35, 8462 Harlev

      Telefon: 21 15 84 05

      Pædagogisk leder

      Irene Møller Blume

      Børnehuset Pilehaven

      Sidst opdateret: 12. september 2025